ŠC | STŠ | SG | SESGŠ | VSŠ | MIC | IOD | ENG
Zakaj je zdravje pomembno?
Zdravje ni vse, vendar je brez zdravja vse drugo nič
(Schopenhauer,1788–1860, nemški filozof)
Promocija zdravja pri delu
Za uspeh promocije zdravja je najpomembnejše, da dejavno sodelujeta obe najpomembnejši strani – delodajalci in delavci. V podjetju se nič ne more zgoditi brez privolitve in podpore vodstva, ki se zaveda pomena zdravih in motiviranih delavcev.
Številni primeri dobre prakse in izkušnje kažejo, da je mogoče s primernimi ukrepi zmanjšati ali odpraviti negativne vplive dela in delovnega okolja na zdravje ter spodbuditi delavce in delodajalce k oblikovanju zdravju naklonjenega življenjskega sloga.
Načrt
S tem načrtom za delo določamo način promocije zdravja.
Način povezovanja, načrtovanja in izvajanja teh ukrepov imenujemo promocija zdravja pri delu. Osrednji cilj promocije zdravja je boljše zdravje ljudi in s tem večja kakovost življenja in dela, zanemarljivo pa tudi ni dejstvo, da se zaradi dobrih programov promocije zdravja manjšajo stroški za zdravstveno in socialno varstvo.
Obvladovanje stroškov, povezanih z boleznijo, zdravljenjem, bolniškimi odsotnostmi, invalidnostjo, poklicnimi boleznimi in prezgodnjo umrljivostjo predstavlja pomemben argument za uvajanje programov promocije zdravja.
Uspešnost
Ukrepi promocije zdravja pa ne morejo biti uspešni, če jih ne sprejmejo tisti, ki so jim namenjeni, torej zaposleni. Zato je pomembno, da zaposleni ne sodelujejo le pri izvajanju programov promocije zdravja, ampak jih sooblikujejo. Cilj vsakega posameznika je biti zdrav in aktiven čim dlje v življenju, k temu cilju pa moramo stremeti tudi v delovnem okolju.
V podjetju oz. kateri koli drugi organizaciji je treba najprej zbrati ustrezne podatke o zdravju, jih nato analizirati, ter na podlagi rezultatov analize izluščiti problem(e), ki bi se ga/jih dalo zmanjšati, omiliti oziroma odpraviti.
Cilji
Cilj promocije zdravja je preko ozaveščanja zaposlenih in z zmanjšanjem nezdravega življenjskega sloga doseči boljše zdravje, ki je eno od osnovnih potreb in za večino ljudi najvišja vrednota v življenju.
Analiza zdravja delavcev
Da bi v podjetju lahko določili probleme, vezane na zdravje, počutje, razpoložljivost delavcev in varnost pri delu, je treba analizirati dosegljive podatke in jih prikazati s kazalniki zdravja. Praviloma bi morali spremljati podatke o tem, kako zdrav je človek. Takih podatkov pa šola nima, zato spremljamo podatke o bolezni, poškodbah in fluktuaciji v šoli. To so t. i. kazalniki negativnega zdravja, na podlagi katerih lahko ugotovimo, kaj bi bilo potrebno v podjetju narediti, da se zdravje delavcev izboljša:
To je osnovni modul, brez katerega ni moč izvajati promocije zdravja v podjetju. Na podlagi ugotovitev izberemo prednostno področje in ga izvedemo.
Komu je namenjena promocija o zdravem načinu življenja
Načrt in cilji veljajo za celotni ŠC Kranj (srednje šole, višje šole, vodstvo in administrativne delavce,..).
Kdo je odgovoren za zdravje?
Promocija zdravja je usmerjena k preprečevanju ne-zdravja in spodbuja harmonično izboljševanje fizičnega, mentalnega in socialnega zdravja (medsebojno prekrivanje preventive, zdravstvene vzgoje in varovanja zdravja).
Promocija zdravja na delovnem mestu zajema skupna prizadevanja delodajalcev, delavcev in družbe za izboljšanje zdravja in dobrega počutja na delovnem mestu, nadzor nad potekom ter merjenju učinkovitosti in vključuje:
NE POZABITE, da je vaš življenjski slog je vaša zasebna stvar. V podjetju vas lahko spodbujajo k spremembi vedenja, nihče pa vas ne more k temu prisiliti, razen če ne škodujete drugim.
Udeležba v kateri koli aktivnosti promocije zdravja pri deluje prostovoljna. Vendar pa je zdrav način življenja predvsem v vašem interesu.
Za promocijo zdravja na delovnem mestu je potrebna dejavna zavezanost obeh strani: delodajalcev, ki morajo zagotavljati zdrave organizacijske in okoljske razmere, ter delavcev, ki morajo dejavno sodelovati v programu promocije zdravja na delovnem mestu.
Čemu še služi promocija zdravja na delovnem mestu?
Promocija zdravja na delovnem mestu je več kot le izpolnjevanje zakonskih zahtev glede varnosti in zdravja. Pomeni tudi, da delodajalci dejavno pomagajo svojim zaposlenim pri izboljšanju splošnega zdravja in dobrega počutja . Bistvenega pomena je, da so delavci vključeni v ta proces ter da se upoštevajo njihove potrebe in stališča glede organizacije dela in delovnega časa.
Odločitev, kako se obnašati v vsakodnevnem življenju, sprejema posameznik sam!
Način izvajanja
Oblikujemo »delovno ekipo za promocijo zdravja« , ki je odgovorna za načrtovanje in izvedbo promocije zdravja na delovnem mestu.
Delovno ekipo sestavljajo:
Delodajalec družbe s sklepom (ali kako drugače) oblikuje delovno ekipo.
O programu promocije zdravja se obvesti vse zaposlene preko e-pošte in skupnih sestankov.
Delovna skupina za promocijo zdravja se bo po vpeljavi programa promocije zdravja na delovnem mestu sestajala vsaj 2x letno ali po potrebi, z namenom analiziranja stanja in vpeljave dodatnih ukrepov.
Za doseganje čim večje učinkovitosti programa promocije zdravja na delovnem mestu je potrebno oceniti potrebe in pričakovanja delavcev.
Vodstvo šole izbere način ocenjevanja s pregledovanjem obstoječih podatkov:
Primeri aktivnosti za promocija zdravja na delovnem mestu
1. Usklajevanje dela in zasebnega življenja:
2. Izboljšanje in ohranjanje duševnega zdravja:
3. Skrb za zdravje:
4. Telesna aktivnost:
5. Spodbujanje zdravega življenjskega sloga:
Določitev prednostnih nalog
Potrebno je opredeliti posebne cilje programa promocije zdravja na delovnem mestu in skladno s tem določiti prednostne naloge.
Te naloge vplivajo na izboljšanje zmogljivosti posameznika, storilnost, konkurenčnost ter pozitivno razpoznavnost delodajalca (ŠC Kranj).
Nikakor ni nujno, da pobudo daje le delodajalec, vsakdo lahko izboljša svoje zdravje in dobro počutje.
Nekaj primerov:
A1. Prehranjevanje med delom
Zdrava prehrana je lahko enostavna. Ponujamo vam nekaj nasvetov:
A2. Stres pri delu
Obstaja veliko načinov za zmanjšanje stresa. Prvi korak je, da se zavemo, kaj ga povzroča. Nato se lahko spoprimemo z njimi, na primer tako, da:
A3. Ostanite aktivni
Odrasli potrebujejo najmanj 30 minut zmerne telesne vadbe skoraj vsak dan v tednu. Tako izboljšajo svoje telesno in duševno počutje in preprečijo nabiranje odvečne telesne teže. Telesna vadba znatno prispeva tudi k zmanjšanju tveganja za raka, bolezni srca in depresijo.
Nekaj enostavnih zamisli, kako lahko poskrbite za večjo telesno aktivnost:
A4. Nekaj dejstev o kajenju
Tobak je v svetu najpogostejši vzrok smrti, ki bi jih lahko preprečili. Zaradi tobaka umre skoraj vsak drugi dolgotrajni kadilec, od tega jih je polovica v srednjih letih. V Evropski uniji zaradi kajenja vsako leto umre več kot 650 000 ljudi.
Obstaja še veliko drugih razlogov, zakaj je smiselno opustiti kajenje:
Zakaj vlagati v promocijo zdravja na delovnem mestu?
Uspešna organizacija temelji na zdravih delavcih, ki delajo v spodbudnem okolju. Promocija zdravja na delovnem mestu prispeva k boljšemu počutju in zdravju delavcev, s čimer se doseže:
Pripravila: Simona Kert, prof.