Vizija VSŠ ŠC Kranj: Postati odlična šola za poklice in družbo prihodnosti
ŠC | STŠ | SG | SESGŠ | VSŠ | MIC | IOD | ENG
Vsako leto se s študenti drugega letnika elektroenergetike oglasimo v Domelu, ki izdeluje elektromotorje na več lokacijah, med drugim imajo tovarno tudi na Kitajskem.
Slika 1: Podjetje in razvoj motorjev je predstavil razvojni inženir g. Rodić. S seboj je imel tudi okrog 15 tipov motorjev, ki pa jih nismo smeli fotografirati, niti proizvodnje, ker jih konkurenca stalno kopira v razvojnih dosežkih
Pred kratkim so odprli novo tovarno v Škofji Loki, kjer izsekavajo iz dinamo pločevine tanke lamele za rotorski paket in statorski paket.
V Železnikih nas najprej sprejme razvojni inženir, ki nam predstavi naloge inženirjev pri konstrukciji novih elektromotorjev. Tokrat nas je v petek, 26. 4. 2019, ob 8.00 sprejel g. Danijel Rodić, univ. dipl. inž. el. V sejni sobi je predstavil ves prodajni program in zgodovino elektromotorjev, kupce (velike svetovne korporacije), tržni delež, posamezna podjetja Domela po svetu, število zaposlenih in možnosti sodelovanja študentov s podjetjem. S seboj je imel različne tipe elektromotorjev, ki si jih je ogledalo 18 študentov. Slednji so imeli učne liste s 45 vprašanji, na nekatere je pomagal odgovoriti tudi g. Rodić.
Domel daje poudarek na DC motorjih, ki so bili prvi elektromotorji in so znani po enostavnem krmiljenju in regulaciji vrtljajev, imajo pa slabost v pogostem vzdrževanju (menjava krtačk). Zadnjih 25 let Domel razvija EC motorje (elektronsko komutiranih) DC motorjev, ki so tehnološko gledano 3-f sinhronski motorji. To pomeni, da imajo stator podoben kot 3-f AM (3 navitja in lamelirano železo statorja), na rotorju pa imajo pritrjene trajne magnete. BLDC in BLAC motorji. Elektronsko vezje pa poskrbi za 3 sinusne (BLAC) ali tri trapezne (BLDC) tokove, ki nadomestijo klasični preklopnik (kolektor in krtačke) DC motorjev.
Slika2 : Predstavitev razvojnih dosežkov ter aplikacij, kjer se Domelovi motorji uporabljajo: avto industrija, električni skiroji, električna vrtna orodja, klima naprave, sesalniki
Prednosti EC ali (BLDC oz. BLAC): najboljši izkoristek (med 94 in celo 97 %), trda navorna karakteristika, visok navor, majhna masa in majhen volumen motorja pri isti koristni moči, dolga življenjska doba, zelo malo vzdrževanja, ugodna cena, visoki vrtljaji (10.000 do 120.000 vrtljajev na minuto) itd.
Po krajši, izčrpni predstavitvi so se študenti z razvojnim inženirjem lahko pogovorili o raznih strokovnih vprašanjih na podlagi učnega lista, vmes pa so si na klopeh ogledali različne tipe motorjev. Seveda je bilo veliko vprašanj o razvoju konkurenčnosti elektro avtomobila, ki bo vsekakor prevladal sedanje avtomobile zaradi številnih prednosti: izreden izkoristek in življenjska doba elektromotorja, malo vzdrževanja motorja, koristno zaviranje (veliki prihranki). Vse temelji na razvoju baterij.
Slika 3: Predstavitev razvojnih orodij in testnih laboratorijev: termodinamične razmere na magnetih rotorja in na navitjih statorja
Po enournem pogovoru smo si ogledali več proizvodnih hal in modernih avtomatiziranih proizvodnih linij, kjer izdelujejo različne aplikacije motorjev za različne kupce. Dostikrat tudi kupci investirajo v svojo proizvodno linijo. Od stroja do stroja nas je vodil tehnolog, univ. dipl. inž. Nejc Černilogar, ki je študente presenečal z izčrpnim znanjem in izredno motivacijo, saj jih je zasuval s številnimi tehnološkimi podatki in rešitvami, idejami. Ogledali smo si stroje za izsekavanje, struženje, navijanje rotorja, navijanje statorja, lepljenje magnetov, vlivanje termoplastov, razne testirnice kvalitete izdelkov, ki se že znajo same učiti. Vedno bolj prevladujejo roboti (Staubli) v proizvodnih avtomatiziranih linijah.
Pripravil: organizator in vodja ekskurzije Robert Šifrer, u.d.i.e., predavatelj EES